Jag driver på sidan om mitt heltidsarbete den digitala marknadsföringsbyrån Northspace, med bas i Umeå. Jag har tidigare i livet jobbat som webbdesigner och jobbat med stora kunder som Telia, Svenska Bostäder och Sveriges Regering.

Jag började dock rätt snabbt att intressera mig mer av sökoptimering, nyhetsbrev och sökordsanalys vilket är väldigt viktiga komponenter för en webbplats och dess framgång. En hemsida för ett företag är viktigt och kanske bör man även se över sin logotyp och se till att företagets webbplats har en snygg design och fungerar bra. Dessa skäl är alla giltiga att lägga ned både tid och pengar på eftersom man vill ge en seriös bild av sin verksamhet och det ger vid första kontakten ett förtroende för nya besökare.

Detta betyder dock inget om din webbplats inte är säljande eller som inte styr besökaren på ett sådant sätt som genererar mer intäkter till ditt företag. Det är där jag och andra personer som jobbar med det jag gör kommer in i din verksamhet.

Om du inte har en plan för din webbplats så har du inte heller en vidare bra chans att lyckas på nätet. Att lämna allt till slumpen och tro att de som är inne på din webbplats skall kontakta dig för att du och just din verksamhet är helt unik är kanske att vara en aning naiv.

En webbplats måste alltid ha koll på och bör under inga omständigheter skippa följande moment:

Sökord

Ha koll på vilka sökord ens egna webbplats syns på i sökmotorerna samt att man måste ha 100% koll på vilka sökord man vill och bör ranka på för sin webbplats och sin verksamhet. Om du syns högst upp på sökmotorerna för fel sökord så gynnar det inte ditt företag så mycket som att synas på de rätta sökorden.

Sökordsanalys

Detta är något jag anser att varje större webbplats bör göra varje kvartal medans det kanske räcker två gånger per år om man har en mindre webbplats. När en webbplats åldras så kommer webbplatsen att visas för fler och fler sökord i sökmotorerna. Det är inte ovanligt att man efter ett tag visas på väldigt värdefulla sökord men tyvärr vet man ofta inte ens att man gör det och kan inte utnyttja möjligheten. Om man inte vill anlita någon som mig så gör du det enkelt en gång i kvartalet med ett verktyg som SemRush och använder sedan informationen för att lägga upp en plan framåt hur du går vidare med den information du får.

Nyhetsbrev

Att inte samla upp e-postadresser från besökare på ens webbplats är nästan ett tjänstefel eftersom det i snitt krävs en ny besökare sju tillfällen att göra affärer med din verksamhet och det absolut enklaste och smidigaste sättet att bygga förtroende mellan dig och besökaren är att använda dig just av nyhetsbrev. Jag har hjälpt mina kunder att implementera Convertkit eller ActiveCampain, vilket båda är två av marknadens bästa verktyg för sin prisklass att driva nyhetsbrev med. Om du inte driver nyhetsbrev idag för din webbplats, då är det verkligen hög tid att starta.

Innehåll

Innehåll på en webbplats kan innebära många saker. Ju mer innehåll man skapar för webbplats ju mer brukar webbplatsen växa i besökarantal. Om man även gjort sin sökordsanalys rätt och vet vad man rankar för och vad man vill ranka för så är nytt innehåll på webbplatsen den enklaste vägen att nå de mål man sätter upp.

Övervaka dina viktigaste sökord

Personligen så vill jag se en generell positiv utveckling för trafiken för mina egna eller mina kunders webbplatser. Men de flesta som driver webbplatser har vissa specifika sökord de vill ligga högt på vid sökningar på sökmotorerna och dessa är värda att hålla koll på eftersom de kan vara extra viktiga. Det är en svår utmaning rent tekniskt att få korrekt information om man försöker se själv var man ligger på vissa sökningar. Jag använder själv SerpBook (finns en rad andra liknande verktyg) för att få korrekt information var jag placerar mig på mina sökord.

Tjänster

Detta med sökord, sökordsanalys och nyhetsbrev kanske låter komplicerat men om du själv kollar runt på nätet kan du lära dig mycket av detta själv och vad du bör göra med din webbplats. De som kontaktar mig brukar vara de som vill fokusera på det som de kan bäst av allt, sin egna kärnverksamhet och ta hjälp med andra saker.

Sökordsanalys med en handlingsplan

Jag går igenom din webbplats med ett par verktyg jag använder (SemRush + KWFinder bland annat) och efter det får du en rapport med vilka sökord din webbplats syns på i sökmotorerna (Google) och en handlingsplan hur du bör gå vidare med denna information. I rapporten kommer jag beskriva vad jag skulle gjort om det var min blogg eller webbplats för att generera mer inkomster genom att utnyttja den trafik din webbplats redan genererar.

Integrera nyhetsbrev och automatiska säljprocesser

Nyhetsbrev är utan konkurrens den viktigaste investeringen du gör för ditt företagande på nätet. Jag har valt att enbart jobba med Convertkit och ActiveCampain eftersom de är grymma verktyg för nyhetsbrev till en låg kostnad. Jag jobbar enbart med dessa verktyg så vill du anlita mig för att ta dina inkomster via nyhetsbrev till nya nivåer så måste du använda något av dessa. Du kan givetvis flytta dina prenumeranter från ett annat verktyg och importera dessa i något av de verktyg jag jobbar med. Även om du inte kommer jobba med mig så tycker jag du bör byta till ett av dessa verktyg och lära dig använda det.

Om du nu har ett av dessa verktygen kan du anlita mig till följande:

Varumärkesbyggande via e-post
En kampaign som beskriver er och ert företag och vad man som kund kan förvänta sig av er och vilka resultat ni kan uppnå. Detta bygger förtroende och gör det lättare att övertyga nya kunder att du är deras lösning.

80/20 planen
Detta är de mest underskattade metoden för alla webbplatser men något jag gör med alla mina egna webbplatser. Alla webbplatser får merparten av all sin trafik till ett par sidor och det bör man utnyttja till fullo. Genom att implementera specifika nyhetsbrev som är specialanpassade för just de sidor som får mest trafik innebär att man kan samla på sig många e-postadresser om man gör detta rätt för att sedan kunna följa upp med erbjudanden.

1000 True Fans
Det finns många fallstudier på nätet på de personer som driver företag online som endast har 1000 personer som de har på ett nyhetsbrev som ger dem en årsinkomst de kan leva på. Visst, dessa 1000 personer skall då vara personer som vill följa just dig och vill följa varje steg du tar. Detta är det jag gör idag och det är om du inte har en annan plan något du med bör göra. Det enda du bör ha är ett mål i framtiden på något du skall sälja till de 1000 personer som verkligen vill köpa något av dig. Om du tänker på det är det långt ifrån en omöjlighet att bygga ett nyhetsbrev med endast 1000 prenumeranter som sedan övertid kan ge dig en stadig inkomst på olika sätt år efter år.

Content upgrades
Jag ser till att besökaren kan ladda hem en liten bonus som du erbjuder någon som besöker en artikel du skrivit. Denna bonus bör till 100% hänga ihop med just den sida (artikel) som besökaren just läst.

Innehåll för webbplats, e-postutskick och automatiska säljprocesser
Jag producerar även innehåll till webbplatser i form av artiklar som passar in på din verksamhet som över tid bör öka trafiken till din sida och på så sätt öka intäkterna. Vissa anlitar mig för att skriva speciella artiklar i specifika ämnen men om du anlitar mig, eller någon överhuvudtaget bör du innan ha en plan för vilka sökord du vill man skall jobba med under denna process. Att bara producera innehåll, utan en plan, är inte något jag rekommenderar.

Annat

Sakerna ovan är mitt huvudfokus. Men jag har hjälpt många kunder med lite mindre saker som att byta till bättre webbhotell(Oderland och Inleed är endast de rekommenderar och jobbar med) där jag flyttar kunders hemsidor, e-post och domän till bättre och stabilare webbhotell. Ett bra webbhotell som ser till att din webbplats fungerar är ju en förutsättning för att din verksamhet skall flyta på utan driftstörningar.

En annan tjänst jag erbjuder är att installera Google Analytics på er webbplats som gör att ni kan se och analysera er trafik vilket är otroligt viktigt för att kunna planera sitt jobb med webbplatsen samt hur man vill utveckla den framåt.

Kontakt

Jag jobbar som sagt inte heltid med detta men har plats för ett par kunder till som jag helst vill (men inget måste) jobba långsiktigt med. Förmodligen behöver du hjälp med något av det du läst på denna sida men du kan givetvis fråga om annat med, även om de inte säkert jag kan hjälpa dig.

Varför skall du då anlita mig som bara driver detta på sidan om och inte anlita en byrå som kan slå på stora trumman. Att jobba och utveckla en webbplats är ett långsiktigt tänkt eftersom resultaten oftast inte visar sig direkt. Så det hjälper inte att ha ett helt team som jobbar med din webbplats samtidigt.

De kan vara lite svårare att få tag i mig och jag jobbar helst via e-post eftersom det passar mig bäst. Jobbar du däremot med mig slipper du betala för dyra lokaler, tjänstebilar, förmåner för anställda, företagsjippon, täcka upp kostnader för andra konsulter som ej är fullbokade. Min verksamhet är allt annat än detta eftersom jag jobbar från en liten vrå i mitt egna hem. Jag har inget att flasha med förutom att du med mig bara betalar för just den tjänst jag utför och ingenting annat.

Om du dock kan leva med att jag inte kan nås varje sekund utan gärna anlitar mig för att bygga upp ditt nyhetsbrev som gör att du kan skapa dig en riktig inkomst på nätet, eller göra upp en plan för din webbplats som långsiktigt kan förändra ditt liv så och inte är otålig så är du välkommen att höra av dig. Använd formuläret nedan och beskriv, så utförligt du kan vad du vill och behöver hjälp med så återkommer jag.